doupto.com 15k$ video contest

יום שישי, 2 במאי 2008

מה זה האקינטוש?


או יותר נכון מה זה OSX86?

מה זה OSX?
OSX היא מערכת ההפעלה של אפל, עד היום היו לה מערכות הפעלה שנקראו Mac OS (OS=Operating System) ולצידם מספר המציין את המספר הסידורי של מערכת ההפעלה, למשל Mac OS 6 או Mac OS 9 וכמובן שלכל מערכת הפעלה היו כמה גרסאות למשל: Mac OS 8.6 או Mac OS 8.7 וכולי.

כאשר אפל עברה למערכת ההפעלה 10 היא החליטה לקרוא לה במקום שתי ספרות בסיפרה הלטינית X המייצגת את המספר 10.

ומאז הוציאה הרבה מערכות הפעלה ולא נטשה את המספר 10 ולכן הרבה אנשים קוראים למערכת ההפעלה של מקינטוש OSX.

מערכות ההפעלה האלו באו לצד שם של חיה ממשפחת החתולים, למשל פנתר (Panther 10.3) או פומה ( Puma 10.1), צ'יטה (Cheetah 10.0) או טייגר (Tiger 10.4) יגואר (Jaguar 10.2) והיום המערכת האחרונה ניקראת לאופרד (Leopard 10.5).

מחשבי מק לעומת פי.סי.
מחשבי מקינטוש (או בקיצור מק) שהם מחשבים בארכיטקטורה שונה ממה שיש לרובנו בבית, רוב המחשבים שלנו הם מבוססי מעבד אינטל וחומרה פתוחה שמאפשרת כמעט לכל סוג של כרטיס לעבוד עם כרטיס אחר (שניקראים פי.סי PC=Personal Computer). לעומת זאת אפל מייצרת חומרה ומחשבים מבוססי מעבדי מוטורולה, פאוור פי.סי, ולכן עד לא מזמן זה היה בילתי אפשרי להריץ מערכת הפעלה או תוכנה של אפל על מחשב ביתי המבוסס מעבד אינטל.

באמצע 2005 החליטה אפל למכור מחשבים זולים יותר (ויותר חלשים מהחומרה שהיא היתה רגילה למכור עד היום, לטענתה) ובנתה מחשבים מבוססי מעבד אינטל, אלא שמבחינת החומרה הם זהים ב 99% לכלל המחשבים הביתיים הרגילים שיש לכולנו, ולכן כל תוכנה שפיתחה אפל למחשבי האינטל שלה ניתן להריץ על מחשב ביתי רגיל (בתאוריה), אלה שאפל מבצעת מספר בדיקות שהתוכנה שלה רצה על מחשב חומרה אפל לפני שהתוכנה עובדת מה שהופך את ההרצה לבלתי אפשרית.

כאן נכנסים החברה הטובים מהפרוייקט OSX86, קבוצת מפתחים, האקרים ובודקים שחברו יחד בקוד פתוח הצליחו לפענח את הסודות של אפל ומערכת ההפעלה שלה OSX והצליחו לגרום לה לרוץ על מחשב מבוסס מעבד X86 ומכאן השם OSX86 או הצורה היותר מתחכמת: האקינטוש (נשמע כמו הקאד מקינטוש = מקינטוש פרוץ).

מה יתן לי האקינטוש?
בעצם אם נתקין האקינטוש או OSX86 די.וי.די, בעצם נתקין מערכת הפעלה של אפל על מחשב הביתי, במקום חלונות או לינוקס וכו', המערכת לא רק תפעל בצורה תקינה ומלאה, אלה תוכלו להתקין את כל התוכנות של אפל, ולהפעיל את המחשב כמו מקינטוש רגיל, בצורה מלאה, בנוסף לאחר פריצה נהדרת של האקר בשם נטקאס שהוציא את ה אי.אף.איי (EFI), ניתן גם לעדכן תוכנה ומערכת ההפעלה בעידכונים מהאתר של אפל ישירות ממערכת ההפעלה כמו כל מקינטוש רגיל, ולרוץ על הקוד ליבה (Kernel) של אפל המקורי והטבעי.

מה לגבי מידע על מעבר מחלונות ללאופרד?
האמת שמידע זה קיים בחוץ, תבדקו את רשימת הלינקים הבאים,
ובנוסף לאחר שאפרסם פוסט על התכונות והיכולות של לאופרד אוסיףעוד פוסט על מה צריך לדעת מומר מחלונות ללאופרד, כולל הבדלים, השוואות וכולי.

מה עם תמיכה בעברית?
לאפל אין נוכחות בארץ, אבל ישנה נציגות iDigital שמייצגת אותה בכבוד, אבל החברה עובדת רק מתחילת השנה, לפני כן היתה פה נציגה גרועה במיוחד בשם ידע.
בכל אופן החברה עושה כנסים והרצאות, מתחזקת אתר בעברית מספקת הדרכות בעברית, ולאחרונה פרסמה שהיא מוציאה עדכון למערכת ההפעלה לאופרד שיהפוך אותה לעברית בצורה מלאה וטובה, אני אישית ראיתי את הממשק באחת מהכנסים שלהם ושיחקתי איתה, זה היה ממש טוב, וזה מה שאפשר לי לתת גם לילדים שלי לאופרד.
בלי שום קשר לשפת הממשק, לאופרד תומכת באופן מלא בעברית (שמות קבצים וספריות, כתיבה בעברית, מקלדות, הצגת עברית על המסך, תוכנות עבריות, כתיבה מימין לשמאל וכו').


איפה אפשר עוד לקרוא (בעברית) בנושא?
קצת על אפל בוויקיפדיה
האתר הבית של אפל בעברית (הנציגה בארץ איי.דיגיטל)
הבלוג הרשמי של iDigital
קהילת משתמשי מקינטוש בישראל
מקבלוג עברי
ביקורת של וואללה על לאופרד
סקירת לאופרד ב ynet
המדריך המלא לרכישת מק
הבלוג של רייצ'ל שמלקטת מידע על מק בעברית

מקווה שזה עוזר לכם,
שי.

תגובה 1:

dorit s אמר/ה...

שי שלום,
מבקשת להודות לך על הטיפים והלינקים. נעזרתי באתר.
תודה מקרב לב
דורית